Cinéma vérité No. 18

شماره ۱۸ فصل‌نامه سینما-حقیقت به سردبیری علی فرهمند منتشر شد

 

▫️مطالب شماره هجده فصل‌نامه تخصصی سینما-حقیقت به شرح زیر است:

 

▫️بخش سرمقاله

◾️سرآغاز/ محمد حمیدی‌مقدم

◾️سینما-حقیقت: شروع دوباره/ کیومرث وجدانی

◾️در جست‌وجوی حقیقت/ خسرو دهقان

◾️عیار واقع‌گرایی/ جواد طوسی

◾️نقد: مستند یا داستانی؟/ جاناتان رزنبام

 

▫️بخش اپیدمیک/ داکیو-کووید

◾️اکران آنلاین فیلم مستند؛ بیم‌ها و امیدها/ عباس نصراللهی

◾️کرونا، VOD و سینمای مستند؛ خوش‌بینی به امیدواری تشویقت می‌کند/ حافظ روحانی

◾️میزگرد: چگونه یادگرفتم دست از نگرانی بردارم و به VOD و اکران آنلاین عشق بورزم/ پوریا ذوالفقاری، محمدمهدی طباطبایی‌نژاد، محمد شکیبانیا، آرش اسحاقی و مهدی گنجی

◾️کرونا؛ دولت‌ها و ملّت‌ها (مستندهای شاخص با موضوع کووید-۱۹)/ برگردانِ هدیه ناصری

◾️یک مستندِ کرونایی؛ کرونیشن ساخته آی.وِی.وِی/ مازیار فکری ارشاد

◾️دشواری‌های پیچینگ در دوران کرونا/ سیاوش جمالی

 

▫️بخش پروبلماتیک: طرح یک مسئله

◾️درام و سینمای مستند (تلفیق واقعیت و داستان و عمل‌کرد حافظه در برابر اصالت)/ زوئی رابرتسون/ برگردان الهام جوادپور

◾️میزگرد: عناصر دراماتیک در فیلم مستند؛ فرصت یا تهدید؟/ مازیار فکری ارشاد، پیروز کلانتری، همایون امامی، مهدی گنجی و معین کریم‌الدینی

◾️مستند دراماتیک؛ طرح یک مسئله (تأملی بر درام و قصه‌گویی در فیلم مستند)/ نسیم نجفی

◾️مستند دراماتیک؛ تعریف یا تحریف؟ (مرز بین داستان و ناداستان در فیلم مستند)/ پرویز جاهد

 

▫️بخش سینماتیک: یک پدیده سینمایی؛ جاشوآ اوپن‌هایمر

◾️شکست سکوت (درباره یک نسل‌کشی از خلال دو فیلم جاشوآ اوپن‌هایمر)/ نیکول رفتر/ برگردان الهام جوادپور

◾️نبوغ غریبِ فن‌ کشتن (چگونه Act of Killing فراگیر شد؟)/ جونا وینر/ برگردان هدیه ناصری

◾️گفت‌وگوی اختصاصی با جاشوآ اوپن‌هایمر؛ راوی رویای تب‌آلود/ علی فرهمند

◾️کشتگان بازنمی‌گردند (مروری بر دو فیلم فن‌ کشتن و صورت سکوت)/ شروین طاهری

◾️سیمای اهریمن (نگاهی به دو مستندِ فن‌ کشتن و صورت سکوت)/ علی‌رضا حسن‌خانی

 

▫️بخش استتیک: سینمای مستندِ امروزِ ایران

◾️گفت‌وگوی رضا صائمی با فرزاد خوش‌دست (کارگردان مستند خط باریک قرمز)

◾️نقدی بر خط باریک قرمز/ آریا قریشی

◾️نقدی بر خط باریک قرمز/ امید نجوان

◾️گفت‌وگوی سحر عصرآزاد با مرتضی پایه‌شناس (کارگردان مستند گلوله‌باران)

◾️نقدی بر گلوله‌باران/ رضا صائمی

◾️ نقدی بر گلوله‌باران/ فاطمه شاه‌بنده

 

▫️بخش آکادمیک: پرونده مستند تجربی و آوانگارد

◾️اندیشه‌ورزی تصویری (تاملاتی درباره سینمای تجربی و ماهیت آن)/ پوریا جهانشاد

◾️مباحثه مهرداد اسکویی و دکتر احمد الستی در بابِ تجربه‌گرایی در فیلم مستند

◾️جهیدن از بطن سکون (نیم‌نگاهی به سرآغاز تجربه‌گرایی در سینمای مستند ایران)/ سامان بیات

◾️این جام جهان‌بین است (جام حسنلو؛ یک تاریخ، یک تجربه‌ی تجربی)/ معصومه کیانی

◾️گفت‌وگوی امید بنکدار با محمدرضا اصلانی دربابِ فیلم مستند تجربی

◾️یوش نیما؛ تجربه‌ها و تجربی‌های مهجور/ سینا خزیمه

 

▫️بخش یادبود

◾️در سوگ شاعرانگی و هویت (به یادِ منوچهر طیاب)/ اسعد نقش‌بندی

◾️خسرو سینایی؛ اعتبار مستند/ پیام مستوفی

◾️منوچهر طیاب؛ یک نگاه عاشقانه/ همایون امامی

◾️یک فیلم، یک تاریخ؛ مرثیه گمشده/ مهرداد فراهانی

◾️گفت‌وگوی سامان بیات با معصومه کیانی در نبودِ طیاب و سینایی

 

▫️بخش نقد مستندهای روز ایران و جهان:

◾️خواب مکس ریکتر/ شاهین کوهساری

◾️قتل آمریکایی: خانواده همسایه/ مازیار فکری ارشاد

◾️همه یا هیچ؛ تاتنهام/ آرامه اعتمادی

◾️معضل اجتماعی/ کسرا ولایی

◾️معضل اجتماعی/ فاطمه شاه‌بنده

◾️رقص آخر/ عباس نصراللهی

◾️داشتن یا نداشتن/ آرزو معتمدی

◾️فروشنده/ اندرو پولور/ برگردان مهدی جمشیدی

 

▫️بخش حقیقتِ ۱۴:

◾️همه‌چیز درباره جشنواره سینما-حقیقت

 

اسکرول به بالا